Vi inddrager børnenes perspektiver

Inkluderende børnefællesskaber skaber trivsel

Oplevelsen af at være en del af et fællesskab er afgørende for dit barns trivsel og i Kolloparken har vi fokus på at danne de rette rammer så leg, relationer og venskaber bliver en naturlig del af vores hverdagslæring. Vi har fokus på at se jeres barn som enkelt individ med initiativer og personlighed og understøtte jeres barns samværskompetencer, så det bidrager til fællesskabet med rum til alle.

Samarbejdet med jer forældre har en afgørende betydning for et velfungerende børnefællesskab og vores fokus er blandt andet på at styrke jeres barns selvværd og selvfølelse ved at være en vigtig brik for fællesskabet i Kolloparken og dermed være i god trivsel.

Trygt og inddragende læringsmiljø fremmer børns læring og kompetencer

Læring sker igennem leg, venskaber, gå-på-mod, udfordringer og i Kolloparken støtter vi derfor jeres barn i at turde begå fejl, sige pyt og bruge den nye oplevelse til læring.

Vekslen imellem voksen planlagte aktiviteter, hverdagsrutinerne og børnenes egne initiativer til leg gør at vi fremmer det brede læringsperspektiv med fokus på hele dagen.

Fantasien slippes løs, vi undersøger og eksperimenterer sammen med børnene og udvikler og udvider vores horisont sammen.

Børn udgør betingelser for hinandens udvikling gennem leg og indbyrdes relationer

Udviklingen sker blandt andet igennem krop, følelser, socialt og kognitivt og i Kolloparken har vi derfor fokus på at skabe et godt børneliv med tid, plads og ro til at være barn med hele kroppen.

Børn lærer og udvikler sig sammen og igennem deltagelse, de spejler sig i hinanden og bliver på den måde i stand til at definere sig selv ud fra andre. Kolloparkens fornemste opgave er derfor at understøtte vigtigheden af både leg, planlagte aktiviteter og gode deltagelsesmuligheder for jeres barn samt have øje på hvert barns sociale læring, udfordre det i både krop og følelser og dermed hjælpe jeres barn godt på vej i sin udvikling.

Børneperspektiv og medbestemmelse danner grundlaget for børns dannelse

Empatisk nysgerrighed handler om at være nysgerrig på jeres barns oplevelse af hverdagen i børnehavne og vi forsøger at se og leve os ind i den verden, så vi bedst muligt kan støtte op om jeres barns initiativer og inddrage dem i forskellige beslutninger og tiltag.

Medbestemmelse er en afgørende del af børnenes dannelse og ikke mindst en følelse og en forståelse af at være selvstændig i et fælleskab med andre.

Motivationen for børnene kommer blandt andet udefra, at vi griber deres perspektiver, ser dem som inspiration til udvikling, lærer af dem, ændre på vores praksis og understøtter derved deres følelse af indflydelse på deres egen hverdag i børnehaven.

Legen er afgørende for børns sociale og personlige udvikling

Legen har værdi i sig selv og er en gennemgående del af Kolloparkens hverdag. Børnenes spontane lege prioriteres og nogen gange er vi voksne en del af legen, andre gange er vi blot med på sidelinjen.

Vilde og larmende lege og stille og fordybende lege vægtes lige højt, og vi er opmærksomme på legens betydning for det gode børneliv. Vi gør plads til de forskellige legefællesskaber og legetyper, inddrager børnene i deres forskellige niveauer og guider fra sidelinjen, når der er behov for støtte og hjælp til konflikthåndtering, nye ideer eller udvikling.